Zdrowe źródła białka – buduj zdrowo swój organizm

food-624600_640

Niemal wszyscy wiemy, że białko to podstawowy budulec organizmu, jednak nie zawsze dostarczamy je w zdrowej i odpowiedniej formie. Z naszego krótkiego kompendium dowiecie się wszystkiego, co wiedzieć trzeba o proteinach!

Aby zachować zdrowie, warto zwrócić uwagę na to, jaki rodzaj białka spożywamy i w jakich ilościach. Uważa się, że człowiek powinien przyjmować dziennie 0,8 grama białka na każdy kilogram masy ciała. Oznacza to, że przeciętne dziecko do 3 roku życia potrzebuje tylko około 13 gram białka dziennie, dziecko w wieku szkolnym – 34, szczupła dorosła kobieta – 46, a mężczyzna – 56. 

Gdy przyjmujemy za dużo lub za mało białka, nasz organizm się sprzeciwia. Dlatego przygotowaliśmy dla Was listę zdrowych źródeł białka.

Przede wszystkim warto zadbać o to, by w naszej codziennej diecie znalazły się zarówno proteiny pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Te drugie nazywane są białkami pełnowartościowymi (ponieważ zawierają komplet niezbędnych aminokwasów, których nasz organizm sam nie jest w stanie syntetyzować), z kolei roślinne są tzw. białkami niekompletnymi, gdyż zawierają jedynie część aminokwasów. Oznacza to, że wegetarianie powinni brak białka zwierzęcego uzupełniać odpowiednimi roślinami wyjątkowo bogatymi w potrzebne wartości odżywcze – doskonałe są fasola, soczewica, orzechy i soja.

peas-382299_640Poza tym warto sięgać m.in. po:

  • groszek (ugotowany zawiera 8 gram białka na szklankę produktu)
  • brokuły (4 gramy na szklankę)
  • quinoę (8 gram na szklankę)
  • migdały (8 gram w 1/4 szklanki)
  • mleko sojowe (7 gram na szklankę)
  • ziarna słonecznika (6 gram na 1/4 szklanki)
  • szpinak (ugotowany zawiera 5 gram na szklankę)
  • makaron (8 gram na szklankę)
  • masło orzechowe (8 gram na dwie łyżki)

Jak widzicie, na liście znajdują się różnorodne zdrowe produkty, słynące z wielu wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Wprowadzenie ich do codziennej diety nie tylko zapewni nam zdrowe źródło białka, ale również ogólnie wzbogaci nasz jadłospis! Kluczem jest zbilansowana dieta.

— — —

Kochani, jesteśmy obecni również na Instagramie. Warto nas śledzić, aby nie przegapić żadnej nowości na naszej stronie czy informacji o organizowanych przez nas wydarzeniach. Na Facebooku niestety niekiedy wiele umyka, warto więc być z nami i tu:

https://instagram.com/gotujmyzdrowo/

Podobne artykuły...