Wszystkie odcienie mleka

Cookies_and_milk

Słysząc „mleko” zazwyczaj przychodzi nam na myśl mleko krowie. Dziś oprowadzamy Was po wszystkich innych jego rodzajach – smacznych, zdrowych, oryginalnych – takich, które odmienią Waszą kuchnię. 

Samo krowie mleko również ma wiele rodzajów i często nieznanych nam właściwości, również niekoniecznie dla nas pożytecznych. Dlatego warto sięgnąć czasem po inne jego rodzaje – nie tylko ze względu na ciekawy smak, ale też na inną zawartość witamin i składników odżywczych. Mleka roślinne mogą być również doskonałą alternatywą dla wegan.

1. Mleko kozie – w Europie najczęściej spożywane w postaci sera, w płynie natomiast może być słodkawe lub słonawe. Zawiera nawet do 30% więcej wapnia niż mleko krowie. Posiada witaminę C oraz tryptofan – ważny aminokwas pomagający w budowie białek.

Home-made_almond_milk,_November_20122. Mleko sojowe – popularny zamiennik mleka krowiego. Otrzymuje się je poprzez nasączenie ziaren soi aż do otrzymania mlecznego płynu. Jest bogate w białka, nie zawiera cholesterolu i laktozy. Jest źródłem wapnia, żelaza, magnezu i ryboflawiny oraz witamin A i D.

3. Mleko migdałowe – powstaje dzięki moczeniu zmielonych migdałów. Nie zawiera cholesterolu i laktozy. Jego orzechowy smak sprawia, że idealnie nadaje się na koktajl. Jest naturalnym źródłem wapnia (jedna porcja zawiera aż 20-30% zalecanej codziennej dawki). Działa jako przeciwutleniacz dzięki wysokiej zawartości witaminy E.

4. Mleko ryżowe – produkowane z gotowanego ryżu (zwykle brązowego), z jego syropu lub ze skrobii ryżowej. Brak w nim cholesterolu, ale także prawie nie posiada białka czy wapnia. Ma też więcej węglowodanów niż mleko krowie. Polecane jest osobom uczulonym na soję, laktozę, czy orzechy – uważa się je za najmniej alergenne ze wszystkich.

5. Mleko owsiane – wykonane z kaszy owsianej, czyli łuskanych i zmielonych ziaren owsa. Często dodaje się do niego inne zboża, np. pszenicę czy żyto. Ma łagodny, orzechowy smak, nie zawiera cholesterolu, ma jednak o połowę mniej białka niż mleko krowie. 

6. Mleko kokosowe – powstaje przez połączenie zawartości orzecha kokosowego z ciepłą wodą. Jest gęste i ma silnie słodki smak. Doskonale nadaje się na wegańską – lub po prostu ciekawszą w smaku, kokosową – wersję bitej śmietany! Zawiera dużo fosforu, potasu i błonnika oraz innych minerałów. Zawiera kwas laurowy, który działa antybakteryjnie i antywirusowo. Wzmacnia system odpornościowy. 

— — —

Kochani, jesteśmy obecni również na Instagramie. Warto nas śledzić, aby nie przegapić żadnej nowości na naszej stronie czy informacji o organizowanych przez nas wydarzeniach. Na Facebooku niestety niekiedy wiele umyka, warto więc być z nami i tu:

https://instagram.com/gotujmyzdrowo/

Podobne artykuły...